سیاره دانش

دانستنی‌های علمی، سرگرمی‌های علمی، شگفتی‌های علم، اخبار جدید علمی، تحقیقات علمی، فیزیک، ریاضی، شیمی، نجوم، پزشکی، مهندسی و ...

سیاره دانش

دانستنی‌های علمی، سرگرمی‌های علمی، شگفتی‌های علم، اخبار جدید علمی، تحقیقات علمی، فیزیک، ریاضی، شیمی، نجوم، پزشکی، مهندسی و ...

یک کوه در مدت 30 دقیقه، 62 مایل حرکت کرد

فرضیه مهاجرت کوه هرت جزء معماهای دانشمندان است. محققان می‏دانند که این کوه حرکت کرده اما هیچ کس توضیحی برای اینکه چگونه اتفاق افتاده است و یا چقدر طول کشیده ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کوه Heart در مرز Montana-Wyoming بکباره 62 مایل در نیم ساعت حرکت کرده است. سنگ‌ها‌ی بخش بالایی کوه 250 میلیون سال قدیمی تر از بخش زیرین آن هستند و این موضوع نشان می‏دهد بخش بالایی و پایینی هرگز در کنار هم قرار نمی‏گیرند.
جدیدترین توضیح برای این حادثه مربوط به فعالیت‌ها‌ی اعماق زمین است جایی که گدازه‌ها‌ به سطح زمین می‏رسند و کوه‌ها‌ را در مسیر حرکت خود به شکلی سریع به کنار می‏زنند.
تعداد زیادی از شکستگی‌ها‌ی عمودی به نام دایک در میان یک سری از سنگ‌ها‌ی آهکی اشباع از آب قرار دارند که با جریان‌ها‌ی گدازه پر می‏شوند.
Einat Aharonov ژئوفیزیکدان موسسه علوم Weizmann در اسرائیل بیان کرد: یک سیمای منحصر به فرد که به این داستان شگفت انگیز کمک می‏کند این است که کوه Heart به اعماق زیاد و به لایه‌ها‌ی سیال محدود می‏شود.
یک زمین شناس از دانشگاه کلمبیا مدل کامپیوتری برای فعالیت‌ها‌یی که در زیر این کوه در 50 میلیون سال قبل اتفاق افتاده است، طراحی کرده است.
دایک‌ها گدازه‌ها‌ را به طور مستقیم به داخل آب هدایت می‏کنند و باعث گرمای آب و سنگ می‏شوند. آب‌ها‌ی به تله افتاده باعث افزایش فشار می‏شوند. آنها به غیر از حرکت به سمت بالا نمی‏توانند حرکتی دیگر داشته باشند و در واقع تنش نهایی قادر است سنگ‌ها‌ را بلند کند. در نتیجه این فعل و انفعالات کوه شروع به سرخوردن می‏کند.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
shooka دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:40 ق.ظ

besyar jaleb bood
mamnoon az eraeye in matlab
movafagh bashid

nastaran یکشنبه 5 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 08:46 ب.ظ

mamnun ali bud salamat bashid

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد